Zeeschildpadden! ☆ Gili Trawagan

2 januari 2018 - Gili Indah, Indonesië

HAPPY NEW YEAR! 💕

Gili Trawagan. Wat ben je mooi, drukke stukjes eiland, hele rustige stukjes eiland. Terwijl ik aan het strand zit met een groepje vrienden van het hostel hoor ik achter me om de 2 minuten het geluid van rendieren met belletjes. Zo klinkt het dan he, want de kerstman woont hier niet en het is ook geen kerst meer. Het zijn de renpaardjes die de koetsen trekken. Paardjes met de mooiste teugels met belletjes! Een vervoersmiddel voor toeristen die niet met hun koffer willen lopen of locals die hun etenswaren vervoeren.

De afgelopen dagen hebben wij hier zo'n mooie tijd gehad. We hebben gesnorkeld met zeeschildpadden! Dit was misschien wel het hoogtepunt. We wisten dat ze hier zaten, dus we gingen zelf met onze snorkel de zee in. Een hele grote schilpad zwom op ons af, keek even niewsgierig en ging toen rustig door eten. Later fietsten we naar de andere kant van het eiland en praatten met een local. Hij vertelde ons waar we veel kans hadden om meer te zien. Hij bood aan om op onze spullen te passen en wij zwommen de zee in, die ruiger was dan aan de andere kant van het eiland. Door de hoge golfen waren we op de plek. We zagen nog 2 schildpadden! Wat een prachtige sierlijke beesten. Na twee snorkeldagen wilden we heel graag surfen! Ik wilde dit al heel lang en eindelijk, daar gingen we dan. Met een privé instructeur het water in. En hard werken!! Wow, peddelen om door de golfen heen te komen, het goede moment zoeken en dan opstaan. De eerste de beste golf die ik kon pakken bleef ik meteen staan! Wat een gaaf gevoel zeg! Na twee uren waren we uitgeput. We aten wat, zagen de zonsondergang en gingen vroeg slapen. De dag erna gingen we mee op een snorkel boottour langs de drie eilanden en stopten op verschillende plaatsen om te snorkelen. In totaal zagen we weer 3 schildpadden. Wauw. Na 2 uren draaide het weer echter om. Het begon te regenen en te waaien. In je bikini op een boot is dan ijskoud! Zelfs op een tropisch eiland. Ik was zo verkleumd, dat ik de hele middag en avond koud was. Ik nam een (koude) douche en ging rond 18.00 mijn bed in. De thermometer liet me weten dat ik beter maar kon gaan slapen. Met koorts heb ik deze nacht doorgebracht. Nachtmerries, zweten, warm koud. Nee niet echt leuk. Maar niet alles is rozengeur en manenschijn! Ik mag van geluk spreken want ik was nog niet een keer ziek geweest deze die maanden dat ik al op reis ben. Op oudjaarsdag heb ik rustig aan gedaan om er in de avond weer te zijn! Geen karbidschieten of oliebollen, maar een feestje in een ander hostel bij het zwembad. In de avond ging iedereen naar het strand. Muziek op verschillende plaatsen en heel veel backpackers. Wat een leuke avond. Om 00.00 uur werd er afgeteld en was er een vuurwerkshow! Sta je dan in je korte broek op het strand met "vreemden". Zeker een ervaring na 21 jaar oud en nieuw in Nederland. Apart, dat wel, zonder mijn familie en eigen vrienden en vriendinnen. Na oud en nieuw hebben we nog lekker 2 dagen het nieuwe jaar in geluid met heel veel slappe lach, yoga op het strand, zwempartijtjes en zon!

Morgen staat ons weer een nieuw avontuur te wachten. We stappen op een boot richting Flores. Dit is aan de andere kant van Indonesie. We zitten dan ook 4 dagen en 4 nachten op de boot mey andere backpackers waar we op het dek slapen en elke dag op een ander eiland stoppen om te hiken, snorkelen en de komodo varanen te zien! Als je niet weet wat dat zijn, zou ik ze even googlen! Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs Klaske! ♡

1. Gatske.:
    2 januari 2018
    Bêste Klaske,
    Folle Lok en seine en sûnens foar it jier 2018!
    Groetnis Gatske Boersma.
  2. Neeltje:
    2 januari 2018
    ❤️😍
  3. Petra:
    4 januari 2018
    Gelukkig net op tijd beter voor de jaarwisseling!!
  4. Freerk:
    6 januari 2018
    He Klaske, mooi dast sa snel wer better wiest. Wy her op fakansje yn griekenlan ik skildpadden sjoen fan ut in boat. Dat foenen wy ik al wat, mar do hest der mei swommen! Mooi man. Groeten fan us.