Bergen, grotten en rivieren ☆ Phong Nha

14 mei 2018 - Thành phố Hà Giang, Vietnam

Mop mooooop, van de 3 naar de 2, soms zelfs even naar de 1 om de berg op te komen, af laten remmen op de motor en genieten. Zo veel vlinders hier! De tijd van het jaar.. de bergen zijn gigantisch! De loop is zo overweldigend. Mensen hadden gelijk. Dit is insane. Wat is de natuur oppermachtig. Genieten! Na een dagje rijden sliepen we in een homestay op de grond, wat ook weer wat heeft en de dag erna besloten we om sneaky over de grens naar China te gaan. Dit was gaaf. We klommen langs hekjes met prikkeldraad, door de bosjes en belanden toen op de weg. In China! Op het gebouw stonden Chinese tekens, en bij de overgang die wij overgestoken waren stond een grote stenen paal met een doodshoofd. Maar snel weer de grens over naar Vietnam. Het was een beetje mistig, wat het avontuur net een beetje meer sfeer gaf. Yvo was niet helemaal fit dus die ging terug. Ik reed naar het meest noordelijke punt in Vietnam, waar een reusachtige Vietnamesevlag op een hoog gebouw staat. Ik beklom alle 700 treden en stond toen in mijn eentje op dit reusachtige gebouw. De wolken waren weggetrokken, ik kon super ver kijken, wat een bijzonder moment. Op de top belde ik even met mem! Dat kan dus gewoon als je internet hebt. Toen ik naar beneden liep, merkte ik pas hoe speciaal het was dat ik daar bijna 20 minuten alleen had gestaan, want er kwamen 4 bussen aanrijden met hordes toeristen. Dubbel geluk, want toen ik beneden was trok het dicht, werd het weer mistig en reed ik een uur in de regen terug. De volgende dag leek het weer top en vervolgden we onze weg weer. We reden hier in het noorden gemakkelijk 7 uren per dag. Eenmaal aan in het guesthouse ben ik meestal dan ook kapot! Het motorrijden is fantastisch en vergt veel van je energie. Een lange dag op de motor volgt vaak met een lange nacht slapen. We reden drie dagen en genoten waanzinnig van de mooie omgevingen, bergen, valeien, meren, rivieren, vlinders, zon..
Vlakbij Hanoi splitsten Yvo en ik op. Hij ging naar Cat ba en ik reed door naar Ninh Binh provincie waar ik een plaatsje reserveerde in de Rice fields homestay in Tam Coc. Wat een plek! Midden in de rijstvelden. Super mooie kamer en een bonus; gezellige mensen! De vrouw van de homestay vertelde waar we allemaal heen konden en wat we konden zien en ik vertrok met de motor naar een grot met een tempel er in. Ja, de 1000e tempel in Azië, maar deze was wel heel mooi. In de avond aten we gezellig met een grote groep in het restaurant en maakten we het nog gezellig tot 23.00. De volgende dag startte tussen de rijstvelden met een heerlijk gratis ontbijtje, en daarna reed ik naar Trang An waar ik met 4 anderen in een bootje door de grotten werd geroeid door een vrouwtje. Het leek net of we met een bootje door een soort themapark vaarden, alleen was dit echt. Na 3 uren was het wel echt mooi geweest en besloot ik om de omgeving te verkennen. Tsjah, natuur natuur natuur. Het is zo mooi, ik kan het bijna niet beschrijven. In de avond koelde het heel erg af en ik voelde me goed bij een rondje hardlopen. Met 6 km voelde ik me best trots! Ik verbleef nog 1 dag langer op deze geweldige plek en beklom met mijn Nederlandse vrienden, Tessa en Eline(Fries en Brabants) de berg met de draak op de top. Hier keken we de zonsondergang (die niet te zien was) maar gezellig was het zeker! In twee dagen met een overnachting in de middle of nowhere, waar iedereen me aankeek alsof ik een groen gezicht had, reed ik daarna naar mijn nieuwe bestemming Phong Nha, waar Eline en Tessa alweer waren!
Een en al gezelligheid. Hier in Phong Nha verblijf ik in een backpackers resort en ik vertel je, dat is niet verkeerd. Met een zwembad, super lekker eten, elke avond gratis bier overleven wij het hier wel.;)
Toen ik aankwam ben ik met Thijs en Thijs op de motor naar de Paradise cave gegaan. Rond het avonduur tourden we nog even meter 9 motors, 8 jongens ik Klaske (haha) door de bergen met de zonsondergang tussen de bergen door. Wat een fantastische momentjes..
Met Eline, Felicia en Tessa gingen we de volgende dag (na hele gezellige avond) op de fiets naar de Duckstop. Wat een bizarre ervaring was dat. Een local die 200 eenden en een waterbuffel heeft. Wat er allemaal gebeurde was hilarisch. De eenden aten uit onze hand, gaven ons een voetmassage door van onze tenen te eten met 50 tegelijk aan elke voet, en we gooiden een eend in de pond, dat bracht geluk. Wat een grap. Voor de bui waren we binnen! Even een douchje en een gezellige avond. Ik besloot nog 1 dag langer te blijven en ging de laatste dag naar de Dark Cave! Met een 400 m zipline over het water zwommen we de grot in. Klommen over de glibberige rotsen, smeerden ons helemaal in met de modder en gleden over een mudslide ergens naar beneden waarmee we het vel op onze kont ook meenamen. We vaarden in een kayak naar de survivalbaan en konden daar nog even zwemmen! Nu hang ik nog even bij het zwembad en dan stap ik morgen op de motor om richting Hue te rijden!

See you guys,

Liefs,

Klaske ♡

1. Teade Grondsma:
    14 mei 2018
    Weer een super mooi verhaal zo blijven we goed op de hoogte pake en Beppe genieten er van.
    nog een fijne laatste 8 weken vakantie.
  2. Neeltje:
    14 mei 2018
    Leave Klaske wat wer een mooi verhaal. Hast al safolle meimakke wat sal dit een mooi boek wurre.😍
  3. Heero Jantsje:
    15 mei 2018
    Wer sa'n mooi ferhaal. Seker sil it in mooi boek wurde!!! We lêze dyn ferhalen mei oandacht! Altyd jammer dat it wer út is, op nei de nije belevenis. Wat ha we in mooie kaart fan dy krigen, tige tank
  4. C v Ommen-Walinga:
    16 mei 2018
    Ik genieten fan dyn verhalen.
  5. Freerk:
    16 mei 2018
    He klaske, dat binne pittige klimkes dast wer even werom moast nei de 1e versnelling.
    Wol een hele belevenis sa op de moter.
    Ik probeer mij wolris wat foor te stellen fan it lanskip wast beskriuwst.
    Je sil it wol mei eigen sjin moatte, sa geweldich mooi is it der.
    Gr fan us